Premies zorg 2019 bekend

Klik voor meer info

Rinus viert 50-jarig jubileum

In mei is het maar liefst 50 jaar geleden dat Rinus Mourik bij Van der Velden in dienst trad. Dat mag gevierd worden, want zelfs nu hij al 7 jaar met pensioen is, maken we nog altijd dankbaar gebruik van zijn kennis, jarenlange ervaring en oprechte betrokkenheid.

Samen met zijn schadecollega’s Elseline en Remco blikken we terug op zijn loopbaan.

Een leven lang in verzekeringen


Rinus: ‘Ik moest wat op mijn zeventiende en vond mijn weg in de verzekeringswereld. Eenmaal gesetteld in Ouderkerk a/d IJssel, ben ik door Wim van der Velden (de opa van Wim) aangenomen. Samen met zijn zoons Ad en Rien leidde hij toen het kantoor, dichtbij mijn huis aan de Kerkweg. Met een voor die tijd uitstekend salaris was mijn keus snel gemaakt. Vervolgens heb ik de groei van Van der Velden van binnenuit meegemaakt. Tot op de dag van vandaag ben ik hier wekelijks te vinden.

’In 2012 bereikte Rinus zijn pensioenleeftijd, maar van een echt afscheid is het nooit gekomen. ‘Stilzitten is niks voor mij en het klikte bij een bloemenkweker in Moerkapelle. Na een paar weken belde Wim me op voor een klusje, en nog steeds help ik de schadeafdeling met plezier. Ik kon de contacten met klanten en collega’s kennelijk niet missen.’ Rinus lacht: ‘Ik zie mezelf als een soort ‘gastarbeider’, met Elseline als secretaresse en Remco als leerling. Het is mooi om van elkaar te leren. Remco besloot na zijn stage te blijven en na het afronden van zijn studie, komt hij ons team fulltime versterken. Waar Remco een stap vooruit maakt, doe ik er eentje achteruit.’

Van polaroids tot schadefoto’s via WhatsApp


‘Of er veel veranderd is in al die jaren? De grootste omslag was toch wel de komst van de computer die de oude kaartenbak verving. En terwijl onze binnendienstkracht Elseline als vanouds aandacht vraagt voor het volledig invullen van het schadeformulier, kunnen mensen hun schadefoto’s nu direct naar ons whatsappen. Ook een uitvinding als Google Earth biedt gemak bij het inzichtelijk maken van schadesituaties. In de tijd van Wim z’n opa ging ik daarvoor op pad met onze Polaroidcamera. Het is een uitkomst dat veel zaken nu digitaal gaan, maar voor de menselijke kant van het werk is het jammer. Gelukkig is er niks veranderd aan de veelzijdigheid van het werk. Elke dag weer is het een verrassing waarmee we klanten kunnen helpen. Dat maakt het schadewerk zo levendig en spannend’, concludeert Rinus.

Ouwe-jongens-krentenbrood


Relaties kunnen Rinus voorlopig nog aan de telefoon krijgen en herinneringen ophalen. Met de wetenschap dat het allemaal ook anders had gekund (in 2006 overwon Rinus een legionellabesmetting), geniet onze trouwe collega zoals hij zelf zegt van zijn reservetijd. En hoe het zit met die extra tijd voor de motorhobby? ‘Dat komt later wel!’

Terug naar overzicht